Hva er yin yoga?

Yin yoga er en rolig yogapraksis der vi er stillingene over tid. Vi påvirker kroppens ledd, ligamenter, sener, muskler og bindevev til å bli mer åpne og myke, samtidig som leddene styrkes.

Hva er yin yoga?

Yin yoga er et samlebegrep for all yoga som utføres mykt og med fokus på det rolige og den stille stunden. Yang yoga er mer bevegelse og flyt for å skape varme og kraft, styrke musklene  og skape muskulære forandringer i kroppen. Yin yoga skaper flyt gjennom kroppens bindevev og energibaner, økt bevegelighet samt mobilisering og stryke i ledd og ligamenter.

 

Yin yoga er rolig og myk praksis som bringer kroppen i en meditativ tilstand og hjelper oss å roe ned i en tid der alt går fortere og fortere. Når vi er i stillingene lenge finnes det åpning for refleksjon, ettertanke og oppmerksomt nærvær. Vi har tid og rom til å rette bevisstheten mot pusten og kroppen, og tillater stunden å være akkurat som den er, uten å stenge ute deler av opplevelsen, uten å dømme.

 

Når vi begynner å åpne kroppen gjennom yin yoga kan vi også begynne å frigjøre tankene fra å holde fast på ideer om hvordan ting skal være. Vi lærer å se våre handlingsmønstre med nye briller. Vi tillater oss å være i opplevelsen og lytte til kroppens naturlige grenser. 

 

"Yoga is the practice of quieting the mind" - Patanjali

 

 Butterfly - sommerfugl er en mye brukt yin yoga posisjon

 

Hvorfor er yin yoga viktig?

  • Hjelper å balansere yin- og yang aspektene av oss selv

  • Hjelper oss å gjenopprette kontakten med nervesystemet, og å lære det å kjenne

  • Hjelper til å opprettholde et friskt bindevev og ledd. Gir oss den mykheten og styrke vi trenger i hverdagens gjøremål

  • Hjelper oss å finne tilbake til vår kraft og opprettholde en bedre balanse mellom kropp, følelse, tanke og sinn

  • Hjelper til å styrke flyten av qi/prana gjennom energimeridianene
     

Hva kjennetegner yin yoga?

Den klassiske yin yogaen består av sittende og liggende øvelser hvor vi passivt hviler inn, over tid - gjerne 3-10 minutter, uten muskelstyrke. Jo lengre tid du har praktisert yin yoga jo lengere vil du synes det er behagelig å være i stillingen. I begynnelsen er kanskje 2 minutter lenge nok. Her må du kjenne på din egen kropp og dine grenser.

 

Vi supplerer med rolige motstillinger (counter poses), både stille og i bevegelse, både restorative og yang. Vi supplerer også med mye sirkulære bevegelsesmønstre som beveger den subtile energien innover og aktiverer livskraften samt balanserer de indre organene. 

 

Ønsker du å lære mer om yin yoga?

Ønsker du å praktisere yin yoga? Bli med på kurs/klasser :-) Meld deg på nyhetsbrev og få informasjon om kursstart. Fordelen med å delta på kurs er at du får hjelp til justering i posisjonene og alternative øvelser. I tillegg til hands-on og yogamasasje. Sist men ikke minst - økt konsentrasjon og oppmerksomhet i praksis. Du blir ikke forstyrret av andre ting som skjer i hjemmet;-)

 

Jeg kan også anbefale Magdalena MacWeld sin app "Vila dig i form med yin yoga". Den er fantastisk til hjemmebruk. 

 

Anbefalt litteratur

  • Bernie Clark: The complete guide to yin yoga (se også yinyoga.com)

  • Sarah Powers: Insight yoga

  • Magdalena MacWeld: Vila dig i form med yin yoga 


Namasté!

 

Kilde: Kompendium Yin yoga lærerutdanning med Ina Løvdal

 

 

 

 

 

Please reload

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Merethe Grønbech Yoga
Org.nr. 917 119 597
merethe@mereyoga.no
mob +47 918 22 692

Trondheim, Norge
 

​© 2016 Merethe Grønbech