Min reise med mindfulness

Jeg har nettopp fullført videreutdanning i mindfulness og føler at jeg nettopp er startet på reisen.

Det er alltid vemodig når en utdanning som har gått over lengre tid er over. Fire samlinger på fire dager - tilsammen 16 dager har jeg vært sammen med en gjeng fantastiske damer - og en mann, vår lærer Viggo Johansen. Jeg sitter igjen med mange gode minner om spennende samtaler og temaer som berører hjertet.

 

Siste samling

Etter siste samling var jeg helt utladet. Helga var fylt med inntrykk, både i selve yogasalen og utenfor. Viggo ba oss om å ta det rolig og få nok søvn, men det ble nå ikke helt slik :-) Fredag var det nydelig vær og jeg kjente at jeg bare måtte ut på tur. Min søster ble med til Storheia. Vi gikk en ny løype for oss - via Grønlia og Kvistingen, 1 time og 30 minutter fra Henriksåsen. Anbefales! Lørdag var det avslutningsmiddag, og deretter konsert for noen av oss, så det ble litt lite søvn;-) Men artig var det :-)  

 

Storheia i solnedgang
 

Stille dag

På de tre siste samlingene har vi hatt 1-2 dager i stillhet. Det høres kanskje rart ut, men det er utrolig deilig! Spise i stillhet og alle pauser i stillhet. Litt smil innimellom er det allikevel ;-) Godt å ha tid til ro og refleksjon.

 

 Sittende minfulness på pust

 

Vår lærer Viggo Johansen

Viggo har skrevet to bøker som også var en del pensum, Indre stillhet og Stille vitne. Han er utrolig inspirerende og har litt av en historie. Viggo levde som buddhistmunk i fire år fra 1994-1998. Deretter tok han hovedfag i filosofi og tre års videreutdannelse i kognitiv terapi. Han arrangerer jevnlig kurs og retreats, blant annet til Italia. Les mer om Viggo >>

 

 Vår lærer Viggo Johansen

 

Flere mindfulnessøvelser

Under utdanningen har vi øvd på flere varianter av mindfulness. Jeg har tidligere skrevet om sakrumpusten

  • Mindfulness på pust

  • Gående meditasjon

  • Ryggsøylepust/spinal breathing

  • Kroppsscanning

  • Mindfulness på et lys

  • Soto (se i veggen med åpne øyne)

  • Sakrumpust

  • Pusteøvelser/pranayama

I tillegg har vi hatt uformell praksis der vi har gjort ukentlige aktiviteter med full tilstedeværelse. Her må jeg innrømme at jeg ikke har vært like "flink". Men heldigvis kan og skal jeg fortsette min utforsking og praktisering av mindfulness. 

 

Min erfaring med mindfulness

Det har vært utfordrende å få til 1 times praktisering hver dag. Jeg har fått en god rutine på 30 minutter før frokost, 10 min med ryggsøylepust og 20 minutt mindfulness på pust. Ofte har jeg praktisert 30 minutter sakrumpust etter lunsj eller middag. Den har gitt meg mye energi i løpet av vinteren. Etter skilsmissen i høst har disse mindfulnessøvelsene og ikke minst samlingene gitt meg veldig mye. Jeg har jobbet mye med observasjon av egne tanker og følelser, aksept for det som er, for det som dukker opp av tanker og følelser, det å gi slipp, tilbake til observasjon av pusten. 

 

Jeg synes det er utfordrende å holde oppmerksomheten på meditasjons objektet som er pusten. Det kommer tanker i ett sett. Heldigvis er ikke alle dager like, noen ganger er det lettere. Jeg fortsetter praktiseringen og er spent på fortsettelsen.

 

Målet med mindfulness øvelsene er å få det bedre med meg selv og leve etter mine egne indre verdier. Jeg jobber med å lytte innover i meg selv og hva jeg virkelig vil. Det tror jeg blir viktigere i en verden der utviklingen raser avgårde og ofte forventes det at du skal respondere med en gang. Hvis du lar deg styre av andres forventninger og krav skaper det ofte indre uro og stress.

 

Det er et tema som har kommet tilbake flere ganger de siste dagene, både på samlingen og i en bok jeg leser, Når alt faller fra hverandre av Pema Chödrön. Mennesket prioriterer kortsiktig nytelse fremfor langsiktig nytte og nytelse. Det ligger i menneskets natur. Det forundrer meg, og jeg faller ofte for fristelsen selv. Bare et lite stykke sjokolade til... Tenk på hvor mange bøker du får lest på 5 år hvis du leser litt hver dag. En liten endring i vanen i dag betyr mye på lang sikt. 

 

I følge Viggo er det vanlig med motstand. Motstand mot å sette seg ned, forplikte seg til 30 minutter, 2 ganger daglig. Det er når vi har motstand vi trenger det mest, sier han. Jeg er innstilt på å forsette mine daglige øvelser 30 minutter - 2 ganger daglig. Men allerede tre dager etter samlingen ligger jeg etter planen. Skal bare ditt og datt først.. og plutselig er det leggetid. Å meditere kl 23 er veldig utfordrende da jeg sovner sittende, og blir sittende å svaie frem og tilbake. Kanskje jeg må lage meg et belønningssystem som gir kortsiktig nytelse;-) Ingen mørk sjokolade før økt 2 er gjennomført? Reisen fortsetter. To be continued...

 

Herlig gjeng fornøyde etter fullført videreutdanning i mindfulness

 

 

Til høsten starter nytt kurs på Zenit Yoga. Det kan virkelig anbefales. Jeg kunne tenkt meg til å gjennomført det en gang til:-) Jeg har fortsatt mye å lære!

 

Tusen takk til Viggo, Zenit Yoga og alle flotte deltakere som jeg har blitt kjent med!

 

Ønsker du en gratis prøvetime med yoga på jobben? Ring meg på 918 22 692 eller send en e-post merethe@mereyoga.no.

 

 

 

 

Please reload

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Merethe Grønbech Yoga
Org.nr. 917 119 597
merethe@mereyoga.no
mob +47 918 22 692

Trondheim, Norge
 

​© 2016 Merethe Grønbech