Sitt mer på huk

Sitter du mye på rompa i løpet av dagen? Eller har du en jobb der du står eller går mye?

Denne yogaøvelsen er utrolig god uansett om du står eller sitter mye. 

 Malasana eller squat - kjært barn mange navn

 

Øvelsen åpner hoftene og strekker nedre del av ryggen, baksiden av leggene og anklene. I tillegg er øvelsen god for fordøyelsen. Det kan jo være noe å ha med seg i disse julebordstider 😉

 

Hvis hælene ikke når i gulvet så legger du bare under et pledd, en pute eller ruller sammen enden yogamatta. Hvis det er vanskelig å sitte ned kan du prøve å ha større avstand mellom beina.

 

Malasana kan du gjøre hvor som helst og når som helst. Du bestemmer selv hvor lenge. I starten er kanskje 1 minutt uendelig lenge, men etterhvert vil du kunne sitte opptil 3 minutter. Mens tiden går kan du se på tv eller bare høre på fin musikk. Eller kanskje bare ta noen minutter i stillhet der du lytter til din egen pust :-)

 

Legg på variasjoner

Sett begge håndflatene i gulvet og strekk annenhver arm opp mot taket. Da får du jobbet med rotasjoner i ryggen og løst opp masse spenninger langs ryggen og nakken. Du kan også krumme ryggen, strekke armene framover mens du holder hendene sammen og du får en god strekk mellom skulderblandene.

 

Når og hvor

Øvelsen kan du gjøre når som helst og hvor som helst. I en pause på jobben, før eller etter jobb, sammen med barna, forran tv, mens du sjekker mail og FB, på utekonsert eller på tur i skogen. 

 

Unngås ved kneproblemer

Hvis du har problemer med knær bør du unngå malasana. Da anbefaler jeg sommerfugl istedenfor. 

 

Ønsker du yoga på jobben?

Ta kontakt for en gratis prøvetime. Ring meg på 918 22 692 eller merethe@mereyoga.no.

 

Please reload

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Merethe Grønbech Yoga
Org.nr. 917 119 597
merethe@mereyoga.no
mob +47 918 22 692

Trondheim, Norge
 

​© 2016 Merethe Grønbech